Mari lawan ketagihan part 1

Baik ini adalah bahagian pertama ulasan ringkas buku menarik yang saya beli berkaitan ketagihan bertajuk Recover to Live oleh Christopher Kennedy Lawford.

“..because addiction are chronic brain disorders, what is required is disease management, an ongoing program or regime of self care that maximizes the chances that your symptom (active addiction) will not occur” m/s xv

Ada orang cakap.. alaa apa susah.. tak payah lah tengok lagi video lucah tu. Dah setel tak payah nak belajar teknik teknik pemulihan semua ni.

Cakap memang senang. Namun bagi mereka yang bergelumang dengan ketagihan ni mesti rasa macam susah gile nak PULIH.

Sebab sy perkataan PULIH macam dalam petikan buku tu. Addiction are chronic brain disorder.. maksudnya boleh anggap satu gangguan kepada otak yang serius. Jadi untuk proses recovery ni mesti perlu melalui satu proses pemulihan yang betul supaya kejayaan tu lebih mudah.

Kesimpulan yang anda boleh ambil hari ni

1. Ketagihan video lucah satu benda yang serius dan mengganggu
Sistem otak

2. Jangan pandang rendah terhadap bahaya video lucah.

3. Andai anda masih baru nak saja saja nak layan video lucah hentikannya segera sebab

4. Bila dah ketagihan perlu lalui satu proses recovery yang memenatkan

5. Macam mana pun segala bentuk ketagihan boleh dipulihkan. Asalkan anda kata “cukuplah aku tak nak buat lagi”

Jumpa lagi ulasan buku ni berikutnya esok.

Sekian
Amirul,
9 Disember 2016
Be strong! Keep moving forward!

About Amirul Ramli

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *